ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΤΕΧΝΗΣ <greekarthistorians@gmail.com>

Προς

Αδαμοπούλου Αρετή Αδαμοπούλου Αρετή Αθανασέκου Μαρία Αλεβίζου Ντενίζ Αλεξάκη Ευγενία και 127 ακόμη...

 10/01/12 στις 11:42 π.μ.

Αγαπητές-οί συνάδελφοι, Καλή Χρονιά!

Σας υπενθυμίζουμε ότι την ερχόμενη Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου, στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη, Βασ. Σοφίας και Κουμπάρη, ώρα 6.30 μμ. θα πραγματοποιηθεί η τρίτη ομιλία στη σειρά των μηνιαίων διαλέξεων της Εταιρείας μας:

 

Βάνα Βερροιοπούλου

 

 

Ενδεικτικοί μορφολογικοί κι εννοιολογικοί μετασχηματισμοί τα έννοιας της «φθοράς» στην τέχνη κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.

 

 

 Η εκδήλωση είναι ανοιχτή σε κάθε ενδιαφερόμενο

 Επισυνάπτεται σύντομη περίληψη του περιεχομένου της διάλεξης.

 

Περίληψη

Ενδεικτικοί μορφολογικοί κι εννοιολογικοί μετασχηματισμοί τα έννοιας της «φθοράς» στην τέχνη κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.

 

Η συμμετοχή των  περιθωριοποιημένων ή αλλοιωμένων θραυσμάτων της αντικειμενικής  πραγματικότητας στην περιπέτεια του έργου τέχνης αποτελεί αδιαμφισβήτητη κατάκτηση των πρωτοποριών του 20ού αιώνα αλλά οι κοινωνικές και ιστορικές συνθήκες που ενθάρρυναν την εν λόγω καλλιτεχνική έκφραση έχουν αρχίσει ήδη να διαμορφώνονται από τα τέλη του 19ου και συνδέονται άρρηκτα με την Δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση.

Με αφορμή την «φιλοσοφική διαμάχη»  μεταξύ Martin Heidegger και Meyer Schapiro για την προέλευση των Παπουτσιών του Vincent van Gogh, η σημερινή διάλεξη θα ακολουθήσει την εξελικτική πορεία του διαλόγου της «φθοράς» και του «υπολείμματος» με την καλλιτεχνική δημιουργία (από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και το 1950), μέσω της ανάλυσης  ενδεικτικών εκφάνσεων  της ενσωμάτωσης του καθημερινού-χρησιμοποιημένου αντικειμένου στο έργο τέχνης.

Τι εξυπηρετεί η αισθητική επαναφόρτιση και επαναξιολόγηση των χρηστικών res derelictae;  Από την σημειολογική «ταυτοχρονικότητα» και τα κοινωνικά σχόλια του Picasso έως και τον σκόπιμο κατακερματισμό του αντικειμένου ή τις εκθέσεις συσσωρευμένων απορριμμάτων των σουρεαλιστών, τα ταπεινά, αδιάφορα υλικά αλλά και τα εφήμερα λείψανα της εμπειρικής πραγματικότητας συστήνονται ως απαραίτητα εργαλεία κριτικής και αναθεώρησης τόσο της κοινωνίας που τα απέβαλε όσο και της Τέχνης αυτής καθεαυτής που τα περισυνέλεξε. 

 

Βερροιοπούλου Βάνα

Υποψήφια Διδάκτωρ Θεωρίας-Ιστορίας της Τέχνης κι Αισθητικής

Υπότροφος του Προγράμματος ΕΣΠΑ, ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ II

 

logotypo hrakleitos

H παρούσα έρευνα έχει συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο - ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) – Ερευνητικό Χρηματοδοτούμενο Έργο: Ηράκλειτος ΙΙ . Επένδυση στην κοινωνία της γνώσης μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.